1 | M | ✝︎ |
Taierea Imprejur cea dupa trup a Domnului; Sfantul Vasile cel Mare (Anul Nou. Tedeum) |
Harți |
2 | J |
Sfantul Serafim de Sarov; Sfantul Silvestru, episcopul Romei |
||
3 | V |
Sfantul Proroc Maleahi; Sfantul Mucenic Gordie |
Harți | |
4 | S |
Soborul Sfintilor 70 de Apostoli; Cuviosul Teoctist Ajunul Bobotezei; Sfantul Mucenic Teotempt si Sfanta Mucenita |
||
5 | D |
Teona; Cuvioasa Sinclitichia (Post) - Ap. II Timotei IV, 5-8Ev. Marcu I, 1-8glas 3, voscr. 6 Predica la Duminica dinaintea Botezului Domnului - Ap. II Timotei IV, 5-8Ev. Marcu I, 1-8glas 3, voscr. 6 |
Post | |
6 | L | ✝︎ |
Boboteaza - Botezul Domnului |
|
7 | M | ✝︎ |
Soborul Sfantului Ioan Botezatorul |
|
8 | M |
Sfantul Cuvios Gheorghe Hozevitul; Cuvioasa Domnica |
Post | |
9 | J |
Sfantul Mucenic Polieuct |
||
10 | V | ✝︎ |
Cuviosul Antipa de la Calapodesti; Sfantul Grigorie al Nisei |
Post |
11 | S | ✝︎ |
Cuviosul Teodosie cel Mare, incepatorul vietii de obste |
|
12 | D |
Sfanta Mucenita Tatiana - Ap. Efeseni IV, 7-13Ev. Matei IV, 12-17glas 4, voscr. 7 Predica la Duminica dupa Botezul Domnului - Ap. Efeseni IV, 7-13Ev. Matei IV, 12-17glas 4, voscr. 7 |
||
13 | L | ✝︎ |
Sfintii Mucenici Ermil si Stratonic |
|
14 | M |
Sfanta Nina; Sfintii Parinti ucisi in Sinai si Rait; Odovania Praznicului Botezului Domnului |
||
15 | M |
Sfantul Cuvios Pavel Tebeul |
Post | |
16 | J |
Inchinarea cinstitului lant al Sfantului Apostol Petru |
||
17 | V | ✝︎ |
Sfantul Antonie cel Mare |
Post |
18 | S |
Sfintii Atanasie si Chiril |
||
19 | D |
Sfantul Macarie Egipteanul - Ap. Coloseni III, 4-11Ev. Luca XVII, 12-19glas 5, voscr. 8 Duminica celor zece leprosi - Ap. Coloseni III, 4-11Ev. Luca XVII, 12-19glas 5, voscr. 8 |
||
20 | L | ✝︎ |
Sfantul Eftimie cel Mare |
|
21 | M |
Sfantul Maxim Marturisitorul |
||
22 | M |
Sfantul Apostol Timotei; Sfantul Anastasie Persul |
Post | |
23 | J |
Sfantul Clement de Ancira; Sfantul Paulin de Nolla |
||
24 | V |
Sfanta Xenia |
Post | |
25 | S | ✝︎ |
Sfantul Grigorie de Nazianz; Sfantul Bretanion |
|
26 | D | ✝︎ |
Sfantul Xenofont, sotia sa, Maria, si fiii lor Arcadie si Ioan; Sfantul Ierarh Iosif cel Milostiv - Ap. I Timotei IV, 9-15Ev. Luca XIX, 1-10glas 6, voscr. 9 Predica la Duminica a 14 a dupa Rusalii - Ap. I Timotei IV, 9-15Ev. Luca XIX, 1-10glas 6, voscr. 9 |
|
27 | L | ✝︎ |
Aducerea moastelor Sfantului Ioan Gura de Aur |
|
28 | M |
Sfantul Efrem Sirul, Paladie si Iacob |
||
29 | M |
Aducerea moastelor Sfantului Ignatie Teoforul |
Post | |
30 | J | ✝︎ |
Sfintii Trei Ierarhi |
|
31 | V |
Sfintii Chir si Ioan |
Post |
Ziua de 1 ianuarie marchează atât Anul Nou civil, cât și o sărbătoare importantă în tradiția ortodoxă: Tăierea Împrejur cea după trup a Domnului Iisus Hristos. De asemenea, Biserica Ortodoxă îl prăznuiește pe Sfântul Vasile cel Mare, unul dintre cei mai mari ierarhi și dascăli ai Bisericii, renumit pentru scrierile sale teologice și pentru Liturghia care îi poartă numele.
În biserici se săvârșește și slujba specială de Tedeum, pentru binecuvântarea anului care începe.
În această zi se face Post, iar Sfânta Liturghie are lecturile specifice pregătirii pentru Botezul Domnului. Este momentul în care credincioșii își îndreaptă atenția către marea sărbătoare a Epifaniei, ce va avea loc a doua zi.
Boboteaza este unul dintre cele mai mari praznice împărătești. Se sfințesc apele, iar credincioșii iau Agheasma Mare, pe care o folosesc cu evlavie acasă, la binecuvântarea locuinței sau în diverse neputințe și ispite.
În ziua imediat următoare Bobotezei, Biserica Ortodoxă îl cinstește pe cel care L-a botezat pe Hristos în Iordan: Sfântul Ioan Botezătorul. Mulți credincioși români își serbează onomastica, fiind unul dintre cele mai întâlnite nume în România.
Sfântul Cuvios Antipa este cunoscut ca unul dintre marii nevoitori români, cuvios athonit cinstit atât în România, cât și în Sfântul Munte Athos. Sfântul Grigorie al Nisei, fratele Sfântului Vasile cel Mare, este un important Părinte al Bisericii, autor a numeroase scrieri teologice.
Considerat părintele monahismului, Sfântul Antonie a trăit în pustie, consacrându-se vieții de rugăciune și nevoință duhovnicească. Este un model de asceză și de luptă împotriva ispitelor.
Doi mari ierarhi ai Bisericii, Atanasie și Chiril ai Alexandriei, apărători ai credinței ortodoxe în fața ereziilor. Ei au contribuit la clarificarea învățăturii despre natura dumnezeiască și cea omenească a Mântuitorului.
În această duminică, Evanghelia ne amintește minunea vindecării celor zece leproși, subliniind recunoștința ca virtute esențială: doar unul dintre ei s-a întors să mulțumească lui Hristos pentru vindecare.
Un alt părinte al pustiei, Sfântul Eftimie este cunoscut pentru rigoarea ascetică și minunile săvârșite în timpul vieții sale. Multe mănăstiri îl au drept ocrotitor spiritual.
Supranumit „Teologul”, Sfântul Grigorie este recunoscut pentru cuvântările sale de o profunzime teologică deosebită și pentru modul în care a apărat credința ortodoxă.
Conform Evangheliei zilei (Luca 19, 1-10), Mântuitorul îl cheamă pe Zaheu la pocăință. Această duminică evidențiază faptul că nimeni nu este exclus de la mântuire dacă își schimbă sincer viața și se apropie de Dumnezeu.
Biserica Ortodoxă pomenește readucerea la Constantinopol a cinstitelor moaște ale marelui ierarh și orator, considerat unul dintre cei mai importanți tâlcuitori ai Sfintelor Scripturi.
Zi deosebit de importantă pentru Ortodoxie, în care sunt prăznuiți împreună cei trei mari Ierarhi și învățători ai lumii: Vasile cel Mare, Grigorie Teologul și Ioan Gură de Aur. Sărbătoarea subliniază armonia în învățătură și sfințenie, precum și rolul lor fundamental în formularea dogmelor Bisericii.
Ianuarie 2025 este o lună deosebit de bogată din punct de vedere liturgic și duhovnicesc. De la Tăierea Împrejur a Domnului și cinstirea Sfântului Vasile cel Mare până la Bobotează, Soborul Sfântului Ioan Botezătorul și Sfinții Trei Ierarhi, această perioadă ne invită la rugăciune și la conștientizarea faptului că începutul anului este, în primul rând, un nou prilej de întărire în credință. Prin post, milostenie și participarea la slujbele Bisericii, credincioșii se pregătesc pentru urcușul duhovnicesc, având modele sfinte pe care să le urmeze și Evanghelia ca ghid în viața de zi cu zi.